Sesungguhnya Allah memerintah kamu supaya menyerahkan segala amanah kepada yang berhak menerimanya.
An-Nisa':58

Friday, 22 October 2010

Salah Ke Kucing Tu?

Kengkadang aku pelik tengok manusia ni, bile kucing datang kacau diorang makan, disepaknye lah, disimbahnye dengan air, sape sebenarnye binatang?

Pe la salahnye bagi sikit ape yang ko makan tu, bukannye kucing tu leh abis makanan yang ko makan, paling banyak pun 3-4 sudu je, pastu bla la dia, dapat pahala, insyaallah dimurahkan rezeki dan insyaallah kucing tu doakan kesejahteraan kamu.


Sayangnya, setelah Aisyah menyelesaikan solat, ia lupa ada bubur, datanglah seekor kucing lalu memakan sedikit bubur tersebut, ketika ia melihat bubur tersebut dimakan kucing, Aisyah lalu membersihkan bahagian yang disentuh kucing, dan Aisyah memakannya.

Rasulullah Saw bersabda, “Ia tidak najis. Ia binatang yang berkeliling.” Aisyah pernah melihat Rasulullah Saw berwudhu dari sisa jilatan kucing. (HR AlBaihaqi, Abd Al-Razzaq, dan Al-Daruquthni)

No comments: