Sesungguhnya Allah memerintah kamu supaya menyerahkan segala amanah kepada yang berhak menerimanya.
An-Nisa':58

Wednesday, 30 December 2009

Lihatlah Dunia

Anda tengok video ni, anda tafsir sendiri...

Zambry Al Keling Tak Dapat Masuk San Francisco?

Kalau dah pengganas tu pengganas gak...haha

Sumber

Monday, 28 December 2009

Apa Itu Perlembagaan Persukutuan?


Artikel 4 perlembagaan persukutuan menyebut bahawa perlembagaan persukutuan adalah undang2 utama negara ini. Sekiranya terdapat mana2 undang2 yang bertentangan dengan perlembagaan persukutuan, undang2 itu adalah tidak sah/terbatal.

Adakah hak berhimpun terdapat dalam perlembagaan persukutuan?
Ya, artikel 10 perlembagaan persukutuan memperuntukkan bahawa sesuatu perhimpunan adalah dibenarkan, selagi ianya adalah aman dan tidak bersenjata.

Kalau nak berhimpun , memang kena minta permit dari polis ke?
Dalam perlembagaan persukutuan  tak sebut apa2 pasal kena minta izin polis. Tapi dalam seksyen 27(2) akta polis 1967 ada sebutlah. Sesiapa (sama ada sebuah organisasi, atau individu lebih dari 3 orang) nak buat demo, kena minta permit daripada polis di daerah mana perhimpunan akan diadakan.
Kalau perhimpunan tidak 'menganggu keselamatan dan keamanan negara', ia akan dibenarkan, TAPI, seksyen yang sama juga menyebut, polis tersebut boleh, pada bila2 masa saja, atas apa2 sebab saja batal permit yang telah diberikantu!

Apakah undang2 yang selalu digunakan untuk menghalang orang ramai daripada berhimpun?
(1)Seksyen 141 kanun keseksaan: Perhimpunan lebih dari 5 orang dengan niat untuk melanggar undang2/melakukan kekerasan jenayah terhadap kerajaan atau orang kerajaan, atau khianat, atau pencerobohan jenayah, adalah satu perbuatan jenayah.
(2)Lebih teruk lagi seksyen 27(5) akta polis yang 'mengurangkan' bilangan dari 5 ke 3 orang, atas alasan keselamatan dan keamanan negara.

Habis kalau tak bawa senjata/berjalan secara aman macam yang di dalam perlembagaan persukutuan takpe kan?
Payah nak cakap lah, sebab polis ada budi bicara yang luas untuk tentukan sama ada perhimpunan tu 'menganggu keselamatan dan keamanan awam' ikut suka bos dia.
Tapi selagi anda mematuhi ARTIKEL 10 perlembagaan persukutuan tadi, iaitu tidak membawa senjata dan berhimpun secara aman, anda tidak salah malah hak anda terjamin.

-Dari meja loyar, Puspa Ros-

Pemimpin Catakserukin


Pemimpin catakserukin kenangan rimba yang subur, renungan tajam dan cekal ke pelabuhan termahsyur.

Hatinya-degupan yang sentiasa menjernihi qalbu, puncak hajat memurnikan darah wira yang lebih syahdu.

Wajib dibela nasib rakyat-diurus seadil cantik, didengar rintih sedu mereka walau sesayap bisik.

Wajar turut disaksi bumi dan insan akrab berdakap di dalam sebuah negara yang dimegahi bersikap

Diri pemimpin patut menjadi watak tunggal berdiri, tangan dan hatinya wajib seimbang memandu kemudi.

Walau tak diperasan siapa yang berada di sisi, wajar dipantau rakyat yang tak disedari terketepi.

Pada akhir nafas dan zaman terharum bakti pemimpin waras diteliti tiap abjad sumbangannya yang tulen.

Tetap terdedah ghairah bakti atau hanya pesta sorak, semuai mana benih perjuangannya subur memuncak?

Keluarga pemimpin patut ditimbang berat ringannya, disukat papa kayanya sepanjang dia berkuasa.

Dan terus dinilai murni keruh sumbangannya yang tulen agar terhakim adil tidaknya masa ia memimpim.

Kini kami terserempak sangat ramai wira haloba ditengah pemimpin catakserukin yang makin bercambah.

Kami tersangat arang menemui pemimpin yang syahdu walaupun kemerdekaan sudah lima dekad berlalu.

*catakserukin - Cakap Tak Serupa Bikin


15-24 Oktober 2009
 Datuk A.Samad Said

Sunday, 20 December 2009

Enjin Jet Hilang??


Kalau ikot logik la sape yang ada access untuk menghilangkan enjin tu? sape lagi kalau bukan menteri pertahanan, panglima2 tentera, kalau pegawai biasa tu kurang logik.

Najib2 memang betul la gagasan ko, satu persatu kementerian and jabatan ko rosak, mentornye sape pulak...

Friday, 18 December 2009

Fakta Yang Menunjukkan BN Hanya Akan Tinggal Nama


Bukak2 blog orang... aku suka sanga artikel  Sedutan Kes Tongkat2 UMNO Sudah Reput, aku rase macam nak tambah lagi... tapi takot pulak nanti ada orang umno/bn yang baca terus sakit jantung or 'pergi' sebelum BN... hehe

Wednesday, 16 December 2009

Tanda Rocker

Kalau anda perasan kalau rokers mesti suka buat tangan ada bentuk2, nak tau info sila lawat blog ini.

Sumber

Friday, 11 December 2009

Rahsia Bintang Enam Israel




Jumaat 24 April 09, merupakan hari bersejarah dalam hidup saya dan rombongan apabila ia merupakan hari pertama di dalam hidup kami menjejaki kaki ke al-Aqsa. Saya menunaikan solat Tahyatul Masjid. Sebelum khutbah bermula, kami mendengar bayan (syarahan) yang disampaikan oleh Imam al-Aqsa, Syeikh Yusuf Abu Sunainah. Di dalam bayannya, beliau mengutuk Israel dengan suara yang lantang.

Berita Lanjut

Wednesday, 9 December 2009

Tarif Elektrik Mungkin NAIK Awal 2010


Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan, slogan sampah Najib Altantunya.

Tiada apa yang dia dahulukan rakyat, tapi apa yang dia dahulukan ialah, POKET nya dan poket anjing2 pembodeknya.

"KENAIKKAN INI TIDAK AKAN MEMBEBANKAN RAKYAT"


MCA, Gerakan Dicabar Keluar BN?


Aku rase la MCA ngan Gerakan dapat cabaran tu bagai pucuk dicita ulam mendatang, aku rasa la... tapi tak tau la kalau para pemimpin dan ahli2 mereka tidak BERMARUAH still nak dok dalam 'B'ini 'N'ajib tu.


Cheers!!! Takkan Air Oren Kot Najib?




Air ape agaknye yang Najib cheers dengan Abhisit tu yerk?

Sumber

Lagi Imam Masjidilharam Ditangkap Kerana Berdoa Untuk Para Pejuang Islam


Kalau 1422 Hijrah imam Masjidilharam, Sheikh Muhammad Al Mohaisany ditangkap kerana berdoa untuk para pejuang islam yang mempertahankan negara dan bangsa mereka dari Yahudi dan Kristian selepas solat terawih.



Berita yang terbaru dari Blog Pas Cawangan Bukit Sentosa 2 mengatakan yang Shiekh Adil Al Kalbani Imam Masjidilharam ditangkap lagi kerana perkara yang sama seperti kes penangkapan Shiekh Muhammad Al Mohaisany.

Negara2 arab sekarang kebanyakkannya semua tidak boleh pakai lagi, sama seperti kes Palestin, dari apa yang diceritakan oleh Prof Dr Shiekh Salim Salamah ahli parlimen hamas, datang ke malaysia semalam untuk mengutip derma dan berceramah tentang apa yang sebenarnya berlaku di sana, negara jiran Palestin seperti Jordan dan Mesir tidak membenarkan negara mereka digunakan sebagai laluan untuk menghantar bantuan ke Palestin.

Negara yang mengaku negara islam tetapi malang sekali, ISLAM hanya pada nama, jiran dalam kesusahan tidak dibantu, malah mereka bersekongkol pula dengan Yahudi!.

Mesir membantu Yahudi dengan membekalkan simen pada yahudi untuk bangunkan tembok pemisah, memang benarlah apa yang dikata, tanda2 kiamat semakin banyak, Masjid Al Aqsa sudah ditawan oleh Yahudi, dinding Masjid kiblat pertama kita telah retak, lantainya juga telah ada yang roboh, semoga Allah bersama perjuang2 disana. AMIN

Tuesday, 8 December 2009

Lemak BABI Merata-Rata, Dalam Keropok Udang Rota Pun Ada

Lemak babi terlalu banyak digunakan dalam makanan seharian sekarang, kebanyakkannya ada dalam makanan zaman moden ni, SATAY kering buatan Thai, digunakkan sebagai pelembut untuk Marshmallow, Coklat Cadbury, Coklat Crispy, Pringles, kalau nak disenaraikan kat sini terlalu panjang jadinye nanti... yang terbaru Keropok Rota.

Keropok Rota

Monday, 7 December 2009

Akan Wujudnya Gunung Berapi Dan Gempa Bumi Di Malaysia


Mungkin tajuk ini ada betulnya kerna dari sumber2 yang boleh dipercayai mengatakan laluan lava dari indonesia dalam perjalanan membuat laluan barunya di bawah malaysia.

Baru2 ini sumber dari 3 negeri mengatakan mereka mengalami gegaran di rumah mereka, (Terachi N9, Kulai Johor dan Gombak Selangor).

Mungkin ada yang tak boleh terima kenyataan ini, tapi inilah hakikat yang berlaku.

Thursday, 3 December 2009

Penjajah


Kalau di zaman dahulu penjajah datang dengan senjata untuk merampas mana2 negara dari tuannya mengunakkan kekerasan, tetapi dizaman moden sekarang, penjajah tidak perlu lagi menjajah mengunakkan senjata atau meriam, tetapi mereka hanya perlu bawa BON atau DUIT.

Tengoklah apa yang terjadi pada iskandar johor, senang2 singapore membeli tender disana, pada maksud sebenarnya mereka berjaya menjajah malaysia dengan hanya mengunakkan duit.

Dan sekarang syarikat dari kerajaan negara korea giat mencari beratus ekar tanah sawit untuk mereka membangunkan biodiesel dan mereka juga mecari beratus ekar lagi untuk menanam jagung untuk minyak negara mereka, tanah di negara mereka tidak sesuai untuk tanaman seperti diatas, jadi mereka mencari tanah dari negara yang sesuai dan tanahnya murah.

Apa akan jadi kalau banyak negara membeli tanah di negara ini? dimana pula syarikat2 tempatan hendak membangunkan perniagaan mereka?